Ach jo (dnes o zvucích v gamemakeru)

Gamemaker je fajn program, přestože má řadu much a mušek, občas zvící velikosti dobře živené řeznické masařky, je to pro mě prográmek, který mi umožňuje vytvářet hry, realizovat moje představy a celkově mi dává prostor se kreativně vyjádřit.

Přes prodloužený víkend (středa až neděle, potažmo dnešní sobota) jsem natřískal jednu menší hru. Samozřejmě, tak jako vždycky - jádro hry - 1 večer a kus noci. Grafika, zvuky, ladění, nastavení, atp. ten zbytek času.

Právě finišuju se zvuky. GM7 má jedno nepochopitelné omezení - nepodporu MP3, resp. pofidérní pdoporu. S řadou omezení. Jako že je možné přehrávat pouze jeden zvuk naráz. Zvuků ve formátu WAV přehraje i několik současně.

Bez komentáře. V době vývoje 7 verze GM byl přitom MP3 zaběhnutým formátem.

Výsledek? Protože chci relativně slušně nazvučenou hru, překonvertovávám všechny MP3 do WAV. Bůh žehnej autorům Audacity. Výsledek? Z původních 223kB má těch pár zvuků ve WAVu 5,7MB! Co pracně našetřím na vyladěné grafice a optimalizaci kódu, to mi sežerou zvuky.


S užíváním knihoven a dalších pokročilých funkcí jsem na tom dost bídně, takže ...bohužel. Buď bude hra velká nebo budu osekávat. Jak já to nesnáším.

Dovolím si citovat z manuálu profesora Overmarse:

"Preferably don't use mp3 files in you games. They need to be decompressed which takes processing time and might slow down the game. The fact that the file size is smaller does not mean that they use less memory."

Si snad dělá prd**, ne?! Takhle mám kvůli 10 zvukům trojnásobný datový objem! A já s tím mám udělat jako co?! Bože! o_O

Je menší? Menší? Ty kráávo... menší u mě není poměr cca 1:25... (223kB vs 5,7MB)

Občas mě to štve, fakt!

Teď vážně, beru to s nadhledem - opravdu, jen mě občas štvou věci, který by mohly být v cajku - tohle to muselo ze mě ven ^_^

Nic, jdu zase dělat. Včera jsem vykysl u hry do půl čtvrtý do rána, dneska uvidíme... noc je ještě mladá :]

Komentáře

Akhera píše…
V Gamemakeru se nevyznám, takže to bude možná zbytečná otázka, ale co ostatní zkomprimované formáty zvuků? Ogg, wma, ani ty nejdou?
Likandro píše…
Co jsem se o tom dřív s někým bavil, tak nejlépe pro GM vychází právě zmíněný OGG... tak možná zkusit to.

Btw. teď jsi mě vážně nakopl, už je to pěkná doba co jsem dělal hru včetně programu. Skoro bych řekl, že mi to tak trochu chybí... Všechny ty problémy a peripetie... No, snad po Cubesis... Snad ještě letos...
Petr Vojtěch píše…
Ano, jak grafika, tak zvuky. V tom je GM slabý. MP3 používám výhradně na hudbu v pozadí. Zvuky jsou hold v WAV. Ono je to stejná, jak s přehráváním videa. GM na video a mp3 používá tuším externě mediaplayer ve Windows, tudíž zvládne pouze jeden v jednu chvíli. Je to sice blbý, ale je to tak. :( Snad GM8 ... uvidíme.
PepiCzech píše…
Akhera: Ogg a wma... netuším, teď si nejsem jistý, s nějakou knihovnou to bude chodit určitě... jak jsem úsal, jsem s tím na štíru.

Liki: S ogg právě nemám moc zkušeností (žádný), ale asi to vyzkouším.

Bedikk: V podstatě bych tě ocitoval. MP jako podklad, jinak wav... zdroják má 127kB, po převedení do EXE hrubo přes 2MB, tam to skousnu, ale ty zvuky... udělat nějakou promakanější hry je problém... jestli stáhnu 10MB nebo 150MB.. pořád je to pro dost lidí problém. Ale nic moc s tím asi neudělám... Popravdě, na GM8 jsem celkem zvědavý a dost si od ní slibuji.