Figurky a desková hra

"Dobrý den, nemáte samostatné figurky do hry jako je třeba Člověče nezlob se, Dáma nebo nějaké podobné? Nemusí to být ani přímo figurky, ale cokoliv podobného, s čím by šlo šoupat po hrací desce."

Tak přesně tuhle větu jsem včera zopakoval přesně 9x. Tesco, Kaufland, Albi, Bambule, AZToy a další. Marně. Fugurky samostatně k sehnání prostě nejsou, leda bych se spokojil s těmi čokoládovými z vánoční kolekce, jenže to by je protihráč dřív sežrál, než by stačil odehrát tah.

Warhammer "hned" a za pár korun
Jak to vše začalo? Začal jsem se poohlížet po stolním Warhammeru 40000. Jenže je před Vánocemi a cena nejnutnějšího naprosto minimálního základu je cca 2000,-Kč, což je celkem dost, a hlavně - veškeré figurky je třeba pospojovat a nabarvit. Na to nemám čas - chci si sednout, zahrát, do 5 minut poklidit...

Kupovat cestovní dámu s žetonky a ty instatně ničit tím, že jim vršky přelepím obrázkem figurky nebo je využiju jako podstavec a nalepím na něj kus kartonu, mi přišlo barbarské. Tak jsem od realiazce figurek zatím upustil. Ale nevzdám se jich, mám ještě pár nápadů, jak by to šlo obejít.


Ilustrační obrázek (Battle lore). Kombinace šoupání figurek, karet a házení kostkou.

Láká mě představa, udělat figurky z velmi tvrdého kartonu, mám možnost kvalitního tisku na něj, stačilo by jen figurky nakreslit v editoru, zrcadlově překlopit, vtisknout a slepit zády k sobě. Karton je při rozměrech cca 6cm na výšku, 2,5cm na šířku poměrně pevný materiál. Výrobní cena by byla nízká, možnost upgradů a rozšíření slušná.

Vlastní desková hra
Vzal jsem nejzákladnější pravidla Warhammeru, očesal je, zásadně zjednodušil, přidal pár nových. Celou hru jsem položil na hexa-grid, alias šestiúhelníkovou mřížku, doplnil o karty (podobně jak v Magic The Gathering) a házení kostkou a voilá...

V hlavě tak mám mix mezi hrami jako jsou Šachy (pohyb po polích po desce), Warhammer (šoupání figurek, útoky na blízko, na dálku), MTG (každé figurce odpovídá karta se statistikami) a počítačovou božárnou Spellcross. Náplň hry je jasný - zlikvidovat protivníka.

Bohužel, nemám to zatím odzkoušené v praxi, ale podle toho jak mám poskládané činnosti, je hra celkem svižná, podle karet se volí pořadí pohybu/útoku jednotek, díky hexagridu je vyřešený problém s měřítky, dostřelem, dohledem atd. Útok je dílem statů/dílem náhody, co se naháže na šesti- a/nebo deseti- stěnných kostkách. Veškeré výpočty jsou početní úkony "do 10", takže je zvládne snad každý. Při velikosti armády do cca 15-20 jednotek by hra měla pěkně odsýpat, s tím že se hraje na tahy, přičemž hráči tahají souběžně. Není tedy systém - te já/teďd ty, lae pořadí jendotek je dané hodnotou iniciativy. Jakmile odtáhne nejpomalejší figurka z obou armád, začíná hrát nejrychlejší (zatím ještě žijící) figurka.

Armády
Frakce nemám ještě promyšlené, vycházím z obecných archetypů: průzkumník, lehká pěchota, těžká pěchota, tank, super-silný-velitel, křehoučké dělostřelectvo...

Zvláštní je, že mám vymyšlená/sepsaná pravidla, která laborují s věcmi jako jsou sekundární zbraně, granáty, plošné poškození, "šťastné výstřely", ale nemám pro hru zatím žádný název:) Je to sice formalita, ale přeci jen pracovní označení "deskovka" není úplně košer.

O víkendu jdeme s taťkou kácet stromy, tak uvidíme, kolik zbude sil.

Komentáře

Likandro píše…
Vlastní deskovka s kartonovými figurkami, no proč ne : )
Jestli máš sílu to vyzkoušet a vyladit, tak by se to dalo. Rozhodně se ale nepouštěj do kreslení finální podoby před ozkoušením v nějaké hodně sociální verzi : ))
Systém zní zajímavě, trochu mi to připomnělo hru Arena, vydával jí jeden čas Altar, teď koukám, že možná opět bude... Tam se právě hrálo myslím že taky na hexech, v aréně jakožto gladiátor, s tím, že kaýdá z pěti herních figurek měla hodně charakteristickou statistiku + vlastní sérii útoků které může používat, napsaných právě na kartách... takže například šlo z karet složit postupné combo "hodit plášť na protivníka" pak "provést výpad" pak "přejít do obrany" pak "zaútočit na hlavu"
počítám, že takhle to úplně mít nebudeš, ale princip by to měl být funkční...
Jinak jediné co mi bude u tvojí hry asi mrzet je absence toho reálného terénu... prostě žádné viditelné vyvýšení, žádné sklánění za hlavu figurky jestli vidí, nebo nevidí soupeře...
Ideální by se mi pro tebe zdál nějaký kompromis... třeba sehnat si pravidla k Mordheimu a hrát ho ve světě Warhammeru 40000, figurek stačí řádově 10 pro jednu stranu (záleží na frakci), ale už by to asi nebylo úplně ono... Pro vyvážení bys W40K strany musel napasovat na fantasy frakce, a celé by to bylo hlavně o potyčkách ve městě...
Případně by se nabízela alternativa v Mage Knightu, který mě ale nikdy neoslovil, takže nemůžu přesně říct jaké to je, ale říká se, že rychlé a bez barvení... Za docela malou pořizovací cenu...
Další možnost figurkové hry kde se to myslím nemusí nutně barvit je jedno vydání figurkového Pána prstenů,
http://www.iconusa2.com/online/LOTR_T-Mini_Index.htm
,který funguje podobně jako Mage Knight, kdysi byla hratelná ukázka na netu, to se mi líbilo hodně...ale zas to není sci-fi... tak to taky není ono...
A ještě jsem si vzpomněl, obdoba Mordheimu ze světa W40K by se měla jmenovat Necromunda, boje probíhají vesměs na vesmírných lodích atp. Hrál jsem nějakou verzi na mobil, líbilo se mi to... Můžeš se na to zkusit podívat... barvení se sice nevyhneš, ale 16 modelů není 40.
Pípadně se dá ještě zkusit Crimson Skies, http://www.iconusa3.com/online/HC_CrimsonSkies-index.htm
nebo MechWarrior ...
ale to už není W40K ... no, asi sem moc nepomohl...
Likandro píše…
PS: zase tu spamuju, ale v tom výčtu sem zapomněl na W40K blízkou hru vycházející ze světa Ultimate Warzone, nově vydávanou Mutant Chronicles, kde jsou figurky nabarvené, a pořizovací cena nějakého starteru je snad okolo 800.
http://www.fantasyflightgames.com/edge_minisite.asp?eidm=12

http://www.mutantchronicles.cz/index.php?cat=201

http://www.cernyrytir.cz/index.php3?akce=115

každopádně nehrál jsem, tak neposoudím... ale někdy bych si zas něco zahrál... ať už tvojí nebo cizí deskovku : ))
Anonymní píše…
Dobrej nápad....akorát nevím,kde si sehnal pravidla warhammerů.To sou na internetu?
PepiCzech píše…
Liki: Díky za vyčerpávající reakci, tipy a podněty. O Mutent Chronicles vím, ale nějak jsem je doposud přehlížel, mrknu na to.

Hendur: Ano ty nejzákladnější pravidla Warhammeru se dají na netu najít. Podrobnější pravidla se pak dají vypůjčit většinou ve fanklubech a komunitách (dokonce i v češtině).