V obležení

Před pár dny mě napadl, už ani nevím jak, nápad na jednu klikačku. Nosím tu myšlenku od té doby v hlavě a protože prošla sítem moji katastrofální zapomnětlivosti, zřejmě by stálo za to se s ní podělit. Předesílám, netuším, jestli už něco takového neexistuje, předpokládám, že určitě ano :) Smutná to realita dnešní doby.

Oč jde?
O logickou/strategickou hru. Reálie 2. světová válka. Pro představu, jde jen o kulisy. Stejně tak se hra může odehrávat v kdekoliv jinde. Varianta pro jednoho hráče. Shora viděná "aréna", uprostřed arény je okop zhruba soustředného tvaru (kruh, čtverec, něco podobného). V okopu je několik pozic - "slotů". Na každém slotu je voják, který má vlastní zbraň, vlastní statistiky... Každý voják, každá pozice si hlídá svoje palebné pole, určitou výseč z kruhu (pokrytý úhel se odvíjí podle počtu vojáků), mimo tyto hranice voják nemůže střílet. Jednotlivé hranice se mohou částečně překrývat.

Ovládání
Mezi vojáky jde libovolně přepínat (každý voják má vlastní výběrovou klávesu + třeba rolování mezi vojáky na kolečku myši). Neaktivní vojáci jsou řízení AI, podle jejich statistik. Nad aktivním vojákem přebírá kontrolu hráč. Zaměřování zbraně buď na myši nebo klávesou, která bude automaticky zaměřovat nepřátele a cyklicky mezi nimi přepínat. Střelba primární a sekundární zbraní pravé a levé myšítko.

Zbraně
Každý voják má vlastní primární zbraň s vlastními charakteristikami. Střelba levým tlačítkem myši. Primární zbraň je puška, samopal, kulomet, ... a větší ráže :) Primární zbraně se musí přebíjet.

K dispozici je i sekundární zbraň, střelba levým myšítkem. Sekundární zbraní jsou vrhací zbraně válečky TNT a granáty - ochromující (nepřítel stojí/leží nehýbe se), oslepující (pobíhá zmateně po mapě, aktivně neútočí), fragmentační (dopadnou, bouchnou, zmasakrují vše v okruhu), proximitní (dopadnou, jsou neaktivní, jakmile se přiblíží nepřítel - explodují) a jiné (chemické - tvoří oblak, který poškozuje... dál je to jen o fantazii). Sekundární zbraně se nemusí přebíjet, mají jednou dané, omezené množství.

Zbraně lze pro vojáky vybírat individuálně před začátkem kola. Ovšem pozor, celá jednotka má na kolo společnou munici, takže rozhodně nebude dobrý nápad vyzbrojit všechny kulomety. Páč jak dojdou náboje ...nebude to dobré :)

Speciální výstroj
Lékárnička, letecký útek, bombardování... Otázka je, jak určit kdy a koho léčit, jak a kam přesně zaměřit a spustit letecký úder? Řešit to v rámci sekundárních zbraní? Např. radista namísto sekundární zbraně bude mít abilitu "přivolat leteckou podporu", medik "vyléčit všem +20hp), seržant "přivolat bombardování"... byla by to možná zajímavá cesta. Granáty atd nechat "běžným" vojákům. A nebo... nedělat třídy, ale zvolit u každého vojáka idividuálně, ovšem s limitem, např 1x abilita bombardování na četu, 2x lékárnička, ... to by mohlo fungovat. Umře medik... a jsme v rejži... :)

Po odražení vlny nepřátel (skončení kola) jde za skore nakupovat zlepšování statistik jednotlivým vojákům a upgradovat jejich zbraně. Otázka je zda počítat a nakupovat za skore týmu nebo za dílčí skore jednotlivých vojáků. Další vlna nepřátel (další level) bude opět o něco tužší.

Vojáci
Vojáci by měli mít několik statistik, už kvůli AI, která s nimi bude tak jako tak fixlovat a předstírat hru :) Určitě by se v statisitce mělo objevit zdraví (hp), rychlost střelby, přesnost střelby, dovednosti s typy zbraní (dát kulometčíkovi bazuku nebude moc efektivní), šla by zahrnout třeba i celková úroveň vojáka(hodnost?) a morálka... která by zohledňovala celkovou bojovou efktivitu. Je to jen o tom zapsat dobře rovnici pro chování vojáka, třeba i s prvkem náhody, která bude staty zohledňovat.

Nepůjde tak ani o nejlepší reakci, jako o to udělat vyváženou skupinku, která něco ustojí, i když přijde o 1-2-3 členy. Úspěch by se měl odvíjet od distribuce nábojů, rovnoměrného levelování všech postav v týmu. Bude to víc strategická/logická hra než střílečka, využít zdroje ve správnou chvíli by měla být nejefektivnější cesta k vítězství.


Hře by slušelo nějaké milučké, pohádkové, možná karikované zpracování s velkou hlavou, ještě větší přilbou a malým tělíčkem. Podobně jako třeba charaktery z nového Cannon Fodder pro PSP.

Některé problémy a co zůstalo nedořešeno
Co se stane, když některý voják padne? Pozice zůstane neobsazená a protivníci budou útočit o to intenzivněji na ostatní posty? Dokud bude aspoň jeden slot obsazený vojákem? Za dosud dosažené skore půjde koupit základní a netrénovaný voják-výsadkář, který se snese z nebe a zastoupí tak svého kolegu? Co když dojde vojákovi munice v primární zbrani? Přestane střílet a nepřátel jej sejmou (oh, jak kruté)? Budou po nepřátelích zůstávat nějaké bonusy? Další munice? Pokud ano, komu se přičte? Vojákovi na odpovídajícím slotu? Putuje do společných zásob? Sebere se automaticky nebo ji bude muset znovu sestřelit, aby se přičetla? Mělo by být ve hře náhodné generování shazování zásob (munice pro konkretní zbraň, lékárny, rychlopalba...)?

Multiplayer ko-op varianta pro dva a více hráčů.
Myšlen je "multiplayer" pro více hráčů hrajících na jedné klávesnici. Hraje se stejně, ale ovládá se jiným způsobem - už jen proto, že je k PC obvykle připojena pouze jedna myš :) Celá hra se pak ovládá klávesami. Jedna pro výběr cíle (hra zaměřuje jednotlivé cíle v aktuálně dané výseči, palebné linii) , jedna pro střelbu, jedna pro přebíjení, jedna pro přesun na dalšího neovládaného vojáka. Čtyři tlačítka. Na klasickou klávesnici by šlo rozumně vmáčknout 3-4 hráče (W,S,A,D), (J,K,L.I), (kurzorové šipky), (1,2,3,5 na numerické klávesnici).

Upgrade zbraní by probíhal buď v nějakém menu pomocí oněch 4 tlačítek a nebo by se prostě naklikal myší - po domluvě hráčů.

V celém konceptu je prostor pro rozšíření nebo naopak zjednodušení. Mody, další statistiky, zahrnutí dálkově ovládaných vozidel (po oddálení pohledu)...

... nebo umožnit vojákům přesun mezi jednotlivými stanovišti? Stačily by k tomu ty čtyři klávesy, např. po dvojstisku tlačítka pro přebití, by hráč opustil pozici a poté by fungovaly klávesy jako směr pohybu, dokud by nezapadl do neobsazeného slotu. Celá hra by pak dostala, zejména v ko-op módu úplně jiný rozměr:

Ty vole, přesuň se doleva ...ne! Myslel jsem do druhýho leva! Jde ti jich tam kupa, tady to už do pokryju...

nebo třeba...

Radista! Kurva radista! Bombardování na sever, ale fofrem!

Prostě komedie :)

Celý text je "lehce" zmatečný, rozháraný a celkově neučesaný, neřeší definitivně některé volby, přesto tenhle koncept - ač není nijak převratný a nejspíš ani originální (možná je, nevybavuji si ale něco podobného... pokud budete vědět, rád bych si podobnou hru zahrál, pokud už existuje) a ač by to určitě nebyla hra pro široké masy, je pro mě hodně zajímavý a nemůžu jej vytlačit z hlavy. Netuším, jak moc by to bylo jako celek zábavné, ale mít tyhle možnosti mě prostě láká... příležitostný odstřel protivníka je už pak jen taková přidaná hodnota.

Komentáře

Petr Vojtěch píše…
Rozhodně líbí :). Realizace?
Likandro píše…
Tak takovouhle hru bych si zahrál.

Určitě bych vojákům umožnil měnit stanoviště. Největší stratégové o kterých se mluví jsou slavní dost často ne snad kvůli tomu, že by jen geniálně něco navrhli před bitvou, ale právě kvůli schopnosti rychle reagovat na nastalou situaci.

Nedořešené věci...
Shazování zásob a podobných věcí bych nechal jako možnost nakoupení.
Rozhodně bych to nenechával padat z mrtvých vojáků - bude jich tam tuna, je moc nestrategické a casualovité sebrat to potom jenom další střelou.
Nakupování statů a podobných věcí jednotlivým vojákům bych řešil tak, že bych každému počítal body zvlášť. Je k tomu prostý důvod: Je relativně jednoduché nechat si dva zastřelit, spolehnout se na nápor jen na zbylé tři pozice a prostě to ustřílet třemi ultra namakanými a potom za body které by získali do společného fondu rychle namakat dalšího nováčka. Pokud budou body pro každého zvlášť bude plánování postupu mnohem těžší a každý bude muset něco během kola získat, jinak neudrží krok.
Nicméně když voják nakoupí, umožnil bych mu i převést body do nějakého společného fondu za který by se čerpaly peníze právě na ony bonusy v podobě munice, leteckého útoku, atp. - libovolné, zvolitelné v průběhu hry... prostě např. pro munici vybrat někde uprostřed mezi vojáky munici, pak výběr vojáka, 1/2 zbraň a šup, letí to dolu...
Smrt... jak řešit smrt? ... Stíhal by nakoupený nováček držet krok kdyby přišel v pátém levelu? Pochybuji... Plus by to byl problém pro multiplayer - umře, nehraje a nudí se - hra se může vypnout. Takže bych ho nechal tuhého do konce kola a asi bych mu prostě přičetl jen ty body co by získal za živa - aby udržel krok se skupinou alespoň více méně. Rozhodně by o body neměl přijít.

No a co se multiplayeru týká... hra by byla vhodná pro nějakou síťovou hru. Nechceš to nějak nastudovat? Myslím, že na jedné klávesnici je mulťák zabitý. Resp. občas prima, ale častěji si zahraješ na síti.

Graficky by to bylo potřeba vypiplat - neříkám dělat složitou grafiku, spíš prostě jenom hezky "dokonalou", takže žádná rychlovka, pořádně si s tím pohrát, brát v úvahu kritiku i nutnost to 3x předělat. Byla by škoda to odfláknout. A to stejné platí i o všem ostatním. Prostě tenhle nápad stojí za to.

No, snad sem nic moc nevynechal.
PepiCzech píše…
Bedikk: Rád bych... někdy... časem. Momentálně je pro mě priorita soutěžní "Bzum!", pak chci dodělat Poslední šanci, na které už toho relativně moc nechybí, poté by měly následovat 5.56, která je ve fázi plně funkčního enginu, takže zbývá "jen" dodělat pár arén a doladit AI, kterou jsem tehdy ještě totálně nedával (ne, že by to bylo teď lepší). No, pak snad :) Nápadů mám kvanta, ale důsledně si vybírám, a snažím se zuby nehty nenechávat za sebou kostlivce (nedodělky) a hlavně nezačínat nic dalšího, dokud nedokončím aspoň jeden stávající projekt. Je fakt, že mi to teď zkomplikovala soutěž, ale tak co se dá dělat ^_^

Plus je ve hře ještě pár dalších menších projektů za večer, dva hozených do kódu, ale s těmi se tak nějak nezalamuji.

Likandro: Díky za podnětný komentáře, zkusím tvoje pozantky nějak začlenit do obrazu výsledné hry, určitě mají něco do sebe.

Ono to tak vypadá, že mi nakonec nic jinýho nezbude, než se našrotit multiplayer, ale přiznám se, mám z toho trošku strach, přeci jen to jde dokonale mimo mě, a hádám že to nebude ani zdaleka tak jednoduchý jako cykly a proměnný. Proto si vypomáhám berličkou "mulťák na jedné klávesnici", kterýžto má pro mě - z historického hlediska - neodolatelné kouzlo, i když uznávám, že tyhle doby jsou ta tam.

Tuhle hru vnímám zatím jako "Návrh, který bych časem rád zrealizoval".