Bzum! Shrnutí (buldozerem)

Bzum! Je venku. Konečně :)

Rád bych, spíše sám pro sebe, shrnul jak probíhal vývoj tohoto projektu. Píši popaměti, zpětně, takže mi může lítat datum + - dva tři dny.

1.červenec 2009
Vyhlášení soutěže, registrace, hloubání nad prvním nápadem.

20.červenec 2009

Po čtyřech zahozených konceptech, které zněly krásně v hlavě, vypadaly hezky na papíře, ale naprosto se nedaly hrát, když jsem je převedl do kódu... Konečně přichází nápad, který je snad jakž takž použitelný. Vznikne hra, kde v roli čmeláka bude hráč opylovávat zahradu.

22.červenec 2009
Hotový design dokument, hotové koncept arty, jakž takž ucelená představa o hře.

31.červenec 2009
Ne-úplně-legální verze GameMakeru přestává definitivně fungovat. Sháním člověka, co mi jej koupí přes VISA kartu. Práce na programu stojí, po dvoudenním stavu nepříčetnosti, kdyse o mě pokoušel infarkt a nervy jsem měl na pochodu, předělávám cca poloviční část grafiky do koukatelnější podoby.

11.srpen 2009
Problém s GameMakerem díky Dzardovi a jeho hodné mámě vyřešen. Práce pokračují.

12.srpen 2009
Přidávám brífinkovou místnost, která bude sloužit jako centrála, menu a nápověda v jednom.

17.srpen 2009
Hotový první enemák. Zlá žluva, která ale není žlutá, alébrž černá. Čert vem realističnost :)
Přes neskutečný nátřesk v práci, kde trávím každý den cca 10-12hodin se po večerech a nocích zabývám ťukáním kódu a další grafikou. Začínám něco málo animací.

2. září 2009

Zapnu GameMaker a zobrazí se hláška: Softwrap error 3: inconsistent files... Půl dne v prdeli, řešení najdu nakonec na netu. K jeho vyřešení je nutný reinstal GM, opětovná registrace. Nemám na pracovním PC net ani možnost jej nějak nasdílet z notebooku. Řeším nakonec, po domluvě se šéfovou, v práci. Dva dny zabitý. A čas běží.

4. září 2009
Deathline za dveřmi. GameMaker opět funkční, ale hra se fakticky nedá hrát. 3/4 lidí mají problémy udržet čmeláka vůbec ve vzduchu... nesnáším betatestry, je s nima jen kupa problémů :D

Celá hra jde do kytek. Mažu/zapoznámkovávám velkou část kódu, algoritmy, co jsem pracně vymýšlel a mrcasil se s nima víc než týden jsou nyní kvůli zjednodušení k nepotřebě. Původně bylo 5 levelů, později zredukováno na 4. Původně bylo 5 různých barev pylu, každý se používal na něco jiného, hra se ovládá 13-ti klávesami. Masakr. Hru jsme schopný hrát pouze já, jakožto autor.Tudy cesta nevede. Optimalizuji ovládání, stačí čtyři klávesy pro pohyb, jedna na vypouštění pylu, třemi klávesami se ovládá rádio.

9.září 2009

Beru si dnes v práci dovolenou. Kvůli totálnímu nedostatku času, redukuji počet herních levelů nakonec pouze na dva. Optimalizuji dále ovládání, stačí myš pro pohyb + pravé tlačítko myši na vypouštění pylu. Rádio zůstalo na klávesnici. Není nutné jej vůbec využívat. Slouží k zapnutí/vypnutí hudby a ladění různých žánrových stanic :) Přidávám pár drobných animací, dodělávám posledních pár chybějících spritů z grafiky.

O půl druhé ráno definitivně kompletuji hru. Zběžný test archivu ukázal, že na jednom ze 4 počítačů, které jsem měl k dispozici se hra odmítá spustit. Jinde bez problémů. Nemám sílu už to řešit, stejně netuším, co bych s tím měl dělat. Chabou útěchou mi je fakt, že na onom stroji nejede z GM her téměř žádná. Snad je to ojedinělý případ.

Ležím v posteli, dlouho nemůžu spát, možná za to může těch 6 kafí, 2 litrovka coca-coly a 2 litry darjeelingu, které mě udržovaly přes den v koncentraci. Rovnám v hlavě myšlenky, plánuji co dál. Ráno v 6:15 budíček. Jsem jak chodící mrtvolka. Víc spím než bdím. Jdu si dát pořádně silný kafe.

10. září 2009
Ráno nahrávám RAR archiv na eftýpko. Hotovo. Dostavuje se nesmírná úleva ze stihnutí termínu, nastupují oprávněné obavy z umístění. Hra není ani zdaleka taková jakou jsem ji chtěl mít, je na ní bohužel vidět, že je dělaná dost narychlo. Ale jsem rád, že jsem to "aspoň nějak" zvládl.

Hře jsem dal strašně moc, odříkání pokecu a pivka s kámošema, padly na ni 2 dny dovolené, veškerá volná odpoledne, probdělé večery až do časných ranních hodin, problémů a komplikací taky nebylo úplně málo, nervy z toho všeho... i když to možná nebude na první pohled vidět (zejména díky zářijovým zásahům, kdy padla velká část kódu) na hře je odvedených cca 100-110 hodin práce, troufnu si říct maxim mého možného času.

Zítra, dle pravidel soutěže, uveřejním odkaz na stažení soutěžní verze hry.

Když si to tak po sobě čtu, žasnu. Byl to docela mazec. Ale bez ohledu na umístění, stálo to za to. Hodně mi to dalo, dobrá zkušenost, trošku jsem potrénoval skill... jsem rád, že jsem se mohl zúčastnit.

Komentáře

Likandro píše…
Ještě jednou gratuluju k úspěšnému dokončení.

Jsem zvědavý na ovládání, už se těším až si hru zahraju :)
Určitě to bude prima, věřím tomu, počítám, že budeš tak do 5. místa, to už je úspěch

Odhady na první pětku jsou:
1. Geneticá zahrada
2. 4 Slaboduché slečny / Bzum!
3. Bzum! / Barvy Avanai/ Barevný poklad
Ale kdo ví jak to celé bude, třeba se Čtyři krávy nebudou dát hrát, třeba se ještě objeví Hledání tučňáka Patagonského nebo Ikkju i přes inzerovaný odklad vypustí Šamana.

Nicméně tohle jsou moji favoriti. : ))

Budu držet palce na co nejlepší umístění.
PepiCzech píše…
Liki, děkuju moc!

Osobně bych to tak vysoko určitě neviděl. Můj skromný odhad.

1. Genetická zahrada
2. 4 krávy
3. Barevný poklad

Určitě jsou ještě adepty na slušné umístění: Laboratórium, Fuňové, Foxkeh a myslím, že hodně nepředvídatelně zamíchá pořadím Chylexův Pan Kulička, který má zjevně originální a slušně zpracovanou logickou hříčku.

Tipovat vlastní umístění si netroufám, pač vím, co jsem odevzdal ^_^
do akej sutaze sa to vlastne posielalo?
inak blahozelam k dokonceniu
PepiCzech píše…
Jednalo se o Velkou letní vývojářskou soutěž serveru VelkejChytrák.cz. Více o soutěži najdeš zde: http://www.soutez.velkejchytrak.cz/index.php
Akhera píše…
Gratuluju k dokončení a jsem na to moc zvědavá :) Sice na vítěze tipuju spíš Čtyři krávy, ale doufám, že Bzum! se taky umístí dobře.
PepiCzech píše…
Jé, děkuju :) Jako s Banánem nebo Burákem se už od pohledu nemůžu rovnat, sám vím co jsem odevzdal:) Nemá cenu hodnotit, uvidíme...
Petr Vojtěch píše…
Pepí, já věřím, že se vše, cos obětoval, vrátí. Máš perfektní šanci na umístění .. dneska už snad budu pařit všechny soutěžní hry a přiznávám, že se na to všecko moc těším :).
Drobet píše…
gratuluju k dokonceni hry v terminu ;)
Firejs píše…
Nejít na pivko, do práce a tak podobně.. Už jen proto věřím, že půjde o dost fajnovou hru.