Kam spěje česká freeware scéna?

V návaznosti na jeden Michalem publikovaný článek jsem si položil výše zmíněnou otázku. A moc veselo mi z ní nebylo.

Ticho po pěšině?
Teď to možná bude znít jako fňukání nebo spíš staromilecké vzpomínání (a koneckonců, proč to nepřiznat - jsem staromilec)... česká freeware scéna je v kopru. Existují v podstatě 2 servery, které sdružují komunity free vývojářů - a sice České hry ("profi" vývojová prostředí) a Velkej Chytrák (game maker scéna). Navštěvuji pravidelně obě fóra a nehodlám v následujícím příspěvku kopat do lidí, adminů ani uživatelů.

Stručně konstatováno. Na českých hrách mrtvo, kdy se fóru (téměř) nic neděje a odvedené práce taky 2x moc není (až na čestné výjimky). Na VCH se na fóru kecá tak, že kdyby se od huby prášilo, tak je ČR stát s největším výskytem prachových bouří v Evropě. Ale výsledky v podobě her? Ještě žalostnější než v předchozím případě.

Kam se poděly týmy?
Před 2-3 lety se na scéně (alespoň té GM) pohybovalo několik poměrně kvalitních týmů, které soustřeďovaly talentované jedince a sem tam, vydaly nějakou hru, něco se dělo, komentovalo, lidi se hecovali, předháněli, kdo se vytasí s lepší hrou. Ale teď?

Existuje kupa dočasných a jednorázových uskupení (to určitě není špatně) a řada "týmů" které vznikají a zanikají jak houby po dešti, místy i rychleji.

Nálada pod psa, lidi jsou podráždění, agresivní, nervní. A namyšlení.
Doufám, že jsou namyšlení jinak bych to musel označit za idiocii v některých případech i kretenismus.

Kde jsou ty časy, kdy lidi dělali hry, protože je chtěli dělat? Ne jak dnes, když si kupa lidí jen "hraje na vývojáře" vydává alfa verzi, beta verzi, rc 1 až moc (to vše v průběhu týdne), zveřejňují kde jaký prd... a ve finále hovno hovno - řečeno slovy jednoho mého spolužáka.

Kam se poděli profíci?
Free scéna vedle ryzích amatérů dává prostor pro seberealizaci i špičkám v oboru, kteří relaxují u tvorby free her. Kam, či spíše proč zmizeli ze scény lidi, kteří umí. Kteří opravdu umí. Proč neslýchám/nevídám jména jako raist, phob, stream, rejp... a další... Ti lidi tu byli, uměli (umí dodnes)... proč odešli do ústraní?

GM scéna je specifická tím, že má spoustu nováčků a vysoký odpad jak projektů, tak lidí, ale zdá se mi, že poslední dobou se děje něco ne-moc-dobrého.


Podle mého skromného názoru jde freeware scéna do kopru, aspoň tak jak jsi ji pamatuji z pohledu "pár let zpět". Můžete namítnout, že to tak není, že jde jen o vývoj, že... V tom případě si myslím, že je to vývoj špatným směrem.

Nástup jednotlivců
Ale abych zakončil nějak optimisticky :) Možná to nebude vše tak černé, během doby se vyprofilovalo pár "ověřených firem" - jednotlivců, kteří s úspěchem tu a tam vydávají menší/větší hry a hlavně - jsou schopní dotáhnout hru do konce. Ikkju, Velda, Likandro, Banane4joy, Drobet a pár dalších.

Takže aspoň těm patří dík za to, že se snaží držet skomírající freeware scénu při životě.

Závěrem. Není mi jedno co se kolem mě, potažmo na herní scéne děje. Na druhou stranu - nehrotím to, jsou věci, které prostě neovlivním a proto je zbytečné se s tím nějak víc zalamovat. Jen je to škoda... a mrzí mě to.

Komentáře

Fiola píše…
Ahoj Pepo. Lépe bych to nenapsal. A chci jen říct, že se plánuje hodně velká věc, už hodně dlouho a pokud budeš mít čas a chuť, ozvi se mi na ICQ a měl bych pro tebe, stejně jako pro mnoho dalších nabídku, jak to udělat všechno lepší :).

Dle mého je taky problém v tom, že každý moc kecá, místo toho, aby dělal. Zní to dobře od někoho, kdo furt kecá o PacInovi, kterej ještě nevyšel, ale to je něco zkrátka jiného! Můj názor na celou věc jsem sepsal shodou okolností taky dneska ráno. Klikni kdyžtak u nicku jsem hodil odkaz... Koukám, že máme podobný vnímání :).
Drobet píše…
Uplne mi mluvis z duse Pepi :) a Diky x)
Likandro píše…
Kdybych byl profík, tak ze scény taky zmizím. Když ti kupa nicek řekne, že na dokonalém renderu nesedí tráva, tak je to tak nakopat do zadku.

Nůžky mezi profíkem a tím co potkávám na freeware scéně jsou prostě obrovský, takže tomu že mizí se nedivím.

Zároveň se i zvyšuje nárok na profesionály a podle mě i ubývá čas, který třeba dřív byl - ale to se domýšlím.

A k té scéně jinak, jsem rád, že jsi mě zařadil do výběru, tvoje jméno bych tam určitě taky připsal. ;)

Týmy, jejich absence, mi až tak nevadí. Vlastně to spíš vítám. Dřív co chvíli nějaký krachl, založil se, byl v tom guláš a celá řada kvalitních lidí skončila zlomených právě neschopností zbytku týmu. Takže jejich úbytek teď tak nějak zprůzračňuje hladinu a je vidět kdo dělá, kdo ne, kdo si jen na něco hraje.

Konkrétně vezmu tým Darkmoon. Když tam byl Bedikk, zdálo se, že to funguje a že tým maká a jede, ale to jen proto, že Bedikk osamoceně něco dělal. Odešel a od té doby mi tým přijde mrtvý a pokud žije, tak opět jen z popudu jednotlivce, Aliena.

Domněnka proč projektů a hlavně dokončených projektů ubývá, vidím potom v neustále se strmě zvyšující laťce. A to hlavně v rámci komunity vývojářů. Chybí relativní pojetí. Takže nejednou zahlídnu situaci, kdy se freeware hra srovnává s shareware hrou. No a to je chyba... Najednou pak vzniká situace, kdy nováček má ještě "long way to go", a protože opravdu hodně long, tak to raději zabalí, než aby na sobě soustavně 6 let pracoval, aby pak mohl předvést něco, co profi práci alespoň vzdáleně připomíná... Jasně, to přece není potřeba - já vím, ale spousta lidí to zkrátka nevidí (dobře, já občas taky ne:)) a spousta lidí má taky pocit, že když to jako profi vypadat nebude, tak se neprosadí a nebudou mít úspěch.

Popravdě teď sleduju spíš indie scénu a experimentální hry, takže jak na tom je svět jako celek neposoudím, každopádně ať jsem v rámci tvého článku taky v závěru optimista:

Na to aby vznikl dobrý tým musí obsahovat kvalitní jednotlivce... Tím, že už jsou nějací rozpoznatelní vzniká půda pro založení kvalitního a produktivního týmu... Jestli se to stane, to už je jiná.
Petr Vojtěch píše…
Páni .. docela mě to začíná tlařit do donončení některých prací ... :)
Bildo píše…
Smutne, ale je to tak. :-( Taky si free scenu pamatuji nejakou "lepsi". Vubec nevim,co se stalo s HonejBlaster-rem, Bluestorm-em... ...Aspon,ze vyjde ten PacIn. :-). Chybi tady lidi Jako Tails, Raist, PepaCheb, Kaleta... kteri umeli.
Predvist by se mohl i Adder, ten vzdy hodne radi, chtel bych neco videt i od nej.
Abych nekecal jen o druhych, taky bych mel neco udelat, ale nejak vzdy stroskotam na grafice, asi bych mel nekoho ukecat,at mi pomuze. ...Co Pepi? ;-)
phob píše…
Cos to napsal pepiku :)
hezky si to sepsal...

holt free scena je mrtva... stejne jako pomalu ale jiste umira velka demoscena, kde se taky naslo hodne hodne dobrych lidi, kteri neco umeli, dokazali...

co vice k tomu rici... snad jen kecejme velkyma recma dal, a treba ty megalomanske projekty se dokonci... snad i samy :)...

profici ze sceny odesli z duvodu uziveni se, uz to nejsou studentici, co nemaji do ceho pichnout...
ale holt uz maji sve zivoty nekde jinde, ikdyz ja napriklad stale relaxacne cmaram, porad se kolem toho tocim, ale kdyz napr me oslovil znamy, ze jestli mu udelam gfx do gejmy na iphona, tak to skoncilo opet u velkych reci (a to ma minimalne 3 levely po graficke strance hotove), a jak budu cumet, jak se posunuje jak na tom maka, jak ma problemy s tim a tim, a ze to musi prepsat...
takhle uz se dnes hra delat neda... musi mit clovek koncept, ktery je rozumny, musi hrat v teamu...
atd atd
skoda slov vice... :)
a radej pracovat :)
banae4joy píše…
Každý si hold z toho slova free bere co potřebuje :) Někdo, že si může dělat co chce a někdo, že může nedělat co chce a jen o tom mluvit, protože se mu nic nestane. Děkuju, že jsi mě zařadil do společnosti schoných, ale sám mám poslední dobou pocit, že té chutě do práce ubývá. Nevím jestli je to tebou vykresleným problémem, ale dokážu si představit, že ve zdravějším prostředí by bylo chutě více. Ale nechci se na to vymlouvat. Zatím se konejším tím, že alespoň tak moc nekecám do větru :)
..jo a pěkně napsaný :)
Ikkju píše…
Jojdy, to je fakt, kdyby Mark udělal GM poháněný pusou bylo by všechno zas ok x) (já bych si koupil hned 2 nástavce :D
Nic, mám svoje resty tak na nich po kousíčkách makám ikdyž si při tom připadám jak Harry Potter když si psal školní řád krví do hřbetu ruky x); ale snažím, aspoň trochu...
Jinak bych to neviděl tragicky, freewarovek je tolik, že hráči myslím nouzí netrpí; je to spíš o nás no...