Česká herní freeware scéna

Jde do kopru. Nemůžu se tomu ubránit, ale ať to beru z které strany, vždycky se doberu téhož výsledku. Málo lidí, nezájem, neochota (neschopnost?, nemožnost?) dotahovat věci do konce...

Z poslední doby mě potešil akorát Peklik, těším se na Draca, který vypadá hodně zajímavě a Cubesis2 - toť vše. Genetická zahrada 2 nebude zřejmě freeware. Možná jsem na nějaký projekt teď pozapomněl, ale že bych se vyloženě na něco těšil? Ani ne... těžko říct proč, možná je chyba ve mně?

Projekty mi přijdou až moc amatérské, většina jich vypadá vyloženě odpudivě, že i kdyby hra byla dobrá, dlouho bych na ni asi koukat nevydržel.

Tempo vydávání je žalostné (sám jsem si vědom toho, že poslední kousek ode mě vyšel v listopadu) a celkově mám z toho jaksi sentimenátlně-depresivní pocity.

Česká moderská scéna šla do kytek už před pár lety, Marshalls, resp. pro mě phob s raistem to nezachránili a věnují se teď taky jinším věcem (třeba obživě). Mám dojem, že teď je na sklonku existence freewarová scéna.

Pokládám si několik otázek: Má cenu se snažit něco zachránit, respektive pokusit se znovu-vybudovat? Kam až tento stav může dojít? Proč nefungují týmy jako před pár lety, kdy se lidi štengrovali, hecovali a slovně napadali :) kdo vydá lepší hru?

Opravdu celá freeware scéna stála na těch pár lidech/týmech: Fiola(soft), Gonta (Nifflheim), Spider, Markyxl, Darkmoonsoft, LKG? Pokud ano, není to smutné?

Nová krev jaksi není resp. je, ale mám dojem, že pouze plácá do větru a dotažených věcí minimum. A i ty jsou dosti tristní kvality. Posledním milým překvapením je tak pro mě pouze Velda(898), který se vynořil odnikud a pomaličku si dělá do dřevenýho prkýnka "slušné hry" jeden zářez za druhým. A že už je to dlouhá doba, co byl nováček.

Celkově mám dojem, že z prezentvaných 2-3 tisíc lidí (VCH+CH) se freewarová scéna smrskla na pár aktivních autorů, kteří obstarávají většinu produkce. Pak jsem možná mimo a ty "kupy" braku, který je vyvíjen a prezentován bych měl za hry považovat taky. Ano měl, ale pak mě děsí úroveň celé scény. Měla by postupně pomaličku růst, jenže mám dojem, že padá ke dnu a to tak, že dost rychle.

Dost pesimistických úvah. Dneska mám nějak rýpavou a napsal bych ještě něco, co by mě třeba později mrzelo...

Komentáře

phob píše…
ale hezky si to napsal :)...
ono to neni ale jen na scene, ono je to celkove... svetova demoscena uz taky neni to co byvala...
holt uz neni programovani vyzva, kdo vymackne maximum z kompu... atd...
celkove lidi nemaji cas (ikdyz je to sporne, a jen slovni omluva sama sobe:)
navic ti, co se pusti do projektu, po chvili zjisti, ze to neni az takova zabava... a ze to je nekdy fakt dost stereotypni prace... apod..

na ceske freescene uz se prevazne jen plka... nebo planuji nesplnitelne megaprojekty...
musis si holt najit jineho kone uz... :)
Petr Vojtěch píše…
Přeháníš to. Ta stará garda, o které mluvíš, odrostla a má jiné starosti. Nová garda teprve dorůstá a už teď vidím pár zajímavých lidí. Na VCh jsem si třeba do hledáčku hodil Adamsa, který mě celkem začíná překvapovat. Těch lidí je samozřejmě víc, ale chce to čas.

Ani dřív nevycházelo milion skvělých projektů ročně, těch kousků také bylo jen pár. Jak se koukáme do minulosti, tak ten pohled máme zkreslený.

A ještě jedna věc. Teď to neber osobně, ale tvůj Proces mě taky hodně zklamal. Čekal jsem něco, mělo to potenciál a nakonec vše skončilo v kopru ..

Taky mluvíš o DMS, není to tak dávno, co jsme ještě SPOLU dodělávali nějaké projekty .. není to tak dávno, kdy už bez nás vyšel třeba Garden Furys.

Podle mě záleží na úhlu pohledu :).
Likandro píše…
Já bych jiného koně nehledal, spíš se smířil s tím, že lidí se kterými se o tom budeš bavit bude míň.

Myslím, že hlavně chybí nějací ambiciózní jedinci. Nikdo se prostě nechce zlepšovat, protože profesionální scéna a vidina peněz je daleko. Dneska chtějí všichni všechno honem rychle a pokud možno hned. Jenže dobrou hru člověk hnedka neudělá - to ale dvanáctiletýmu borci nevysvětlíš, takže zkusí jeden rychlo-projekt který stojí za houby, zjistí, že brousit věci do slušné podoby stojí hlavně z počátku moc času a prostě se na to vykašle...

Mě když bylo dvanáct, tak jsem chtěl být aspoň trochu známý na té české freescéně :D No a nevím, jednu dobu se o mě něco šustlo, hry mám na všech serverech co se recenzování free her věnují... skóre jsem později po neúspěších začal sbírat docela slušné... Dalo by se říct "Jakžtakž se to povedlo, i když pořád žádný terno."

Jenže o tohle už nikdo nestojí, protože je to běh na poměrně dlouhou trať. Co mě mrzí je, že Kreveta měla být pro nějakých těch 30 lidí co jsou aktivní a "kreativní", ale paradoxně je prostě všechny, takže je na nic.
Likandro píše…
PS: Bedikk: Adamso je fajn, stejně jako Šuny, Sorsy a vůbec spousta dalších lidí co docela umí, ale ještě nic nedokončili nebo nic dotaženého (Drobet, Tux, pořád se motají kolem jednoho tématu a nikam se neposouvají)

A právě to dokončení je docela stěžejní :) Bez toho totiž není nic, maximálně hezká snaha.

Každopádně myslím, že nejde Pepimu o milion skvělých projektů jako spíš o to dění kolem, které stojí za prd. Všichni se chovají "profesionálně" s nikým se nebaví, mají na všechno informační embargo, ale skutek na který bylo uvaleno nějak utek.

Proces například mezi výčtem ani není a zklamal určitě i Pepiho, a proto ho tam zřejmě nedal. Zbytečné ho sem tahat. V podstatě všechny tam dokončené projekty jsou z Pepicho dílny, a jako jednotlivec odvedl myslím dobrou práci.

Takže ne, není to o úhlu pohledu, ale o tom jak dlouho a jak pozorně se díváš. Nová garda (osobně bych to ale nerozděloval) prostě není - nikoho takového jsem za poslední rok neviděl, a pokud se tvářil slušně, záhy skončil.
PepiCzech píše…
Plně bych se stotožnil s Likiho druhým příspěvkem.

Peťo, zřejmě jsme se úplně nepochopili.

Jak zde zaznělo, ano, proces zklamal i mě a nesu na tomu bezesporu svůj díl "viny", i proto ve výčtu chybí - možná to vyznělo jinak (měla to být pochvala), ale ty co jsem uvedl, drželi v dné době scénu tak nějak v chodu.

Ano, chápu že staří "mazáci" končí, ale já za ně nevidím adekvátní náhrady :(

A ano, hry jsme dělali svého času spolu - v těch 3-4-5 lidech v zasněženém Dlouhém Mostu - bylo to fajn, rád na to vzpomínám.
parekvrohlikkju píše…
Osobně bych se tím moc nestresoval, koho/co zachraňovat a proč? On vůbec ten koncept "dělání her pro radost" je docela dobrá past. Chce to spíš trochu (dost) ctižádosti aby se vše dotáhlo do konce.

Až dokončíme rozjeté projekty, rád bych se zase vrátil ke svým "hodinovým projektům" - od osmi večer do půlnoci vypálit nějakou dopředu promyšlenou rychlovku abych si jí já případně pár známých zahrálo.

No stress, život je krátký x)
phob píše…
to lik: "Všichni se chovají "profesionálně" s nikým se nebaví, mají na všechno informační embargo, ale skutek na který bylo uvaleno nějak utek. "

v tomhle nemas tak uplne pravdu... v profesionalnich kruzich mezi sebou prevazne vede valku ruznych tymu akorat vedeni, a to jeste jak kdo...
zamestnanci spolu prevazne hodne komunikuji a vymenuji si zkusenosti, samo, ze embargo napr je... ale ono to neni tak uplne... kdyztak nekdy osobne :)))
Firejs píše…
Taky mi bohužel připadá, že mnoho dnešních her, vypadá dost podobně jaké jsme dělaly před cca. pěti-šesti lety... postupně se úroveň zvětšovala a zvětšovala a najednou lidé vychvalují do nebes věci, za které bych se kdysi styděl i já (a to jsem vytvořil řádnou kupu sraček :D )

To že dnes každý druhý vyvíjí svůj "velký, tajný projekt" je taky směšné, protože pak z nich vypadne hra ve které poskakuje kostička...

Na škodu je podle mě taky stovky tutoriálů na úplně všechno... kde jsou ty časy kdy jsem bez internetu, týden řešil nějakou úplnou banalitu... dneska dám ctrl-c a ctrl-v a z toho nemám takovou tu radost ;)

Kdysi jsem vydával i deset her do roka, byl jsem schopen udělal hru za tři dny... ale dneska už to prostě nejde, protože vidím ty chyby a nedostatky... a podobně to asi je i u ostatních "mazáků" ;)

Je to smutný, ale je to tak... proto ještě stále vkládám naděje do Krevety.

PS: A super borce s LGK, kteří dělaly úplně nejvíc nejlepší hru na světě a pak z nich vypadla kravinka z nějakou hnědou blbostí??? bych opravdu neřadil do základů free scény.
Gonta píše…
Jo jo, nejvíce schází ta atmosféra na fóru, postrádám ji tam a už mě tam nebaví chodit, nový design VCH stránky je pro mně taky totálně odpudivej.
O tvorbě... rád bych tvořil dále, nápady by byli nadšení taky, ale z časem je to horší, holt už nemáme 15let... .
A momentální tvorba mě nijak moc neoslovuje na pár výjimek... a taky to už moc nesleduju.

Prostě tak nějak sdílím tvůj pocit Pepo.

FireJs - já myslím že LKG, měli dobrou prezentaci, a dobrý projekt, avšak skapala jim vůle a tak to i dopadlo. Každopádně s tím že je tam zařadil souhlasím, protože tu atmosféru kolem dělali i oni, pro mně určitě.
valcik píše…
Českej freewarovej scéne ešte neodzvonilo. Veľmi netrpezlivo sledujem napríklad vývoj Cardhalie II, na ktorej pracuje okrem dvoch pôvodných autorov i nový člen teamu, Orange, ktorý patril k vývojárom z Illusion Softworks. Som si istý, že až bude Cardhalia II dokončená, spôsobí to celkom slušný rozruch. :-)