O prodeji jedné indie GM hry v Česku

Áno, řeč bude o fiolasoftím PacInovi.Po delší době jsem po svatbě zpět, začínám sledovat dění a nestačím se divit. Zvedá mě ze židle tahle diskuze, kde se z krevety stává stejný pořvávací prostor jako býval (je?) na VCH. To teď řešit nebudu. Fascinuje mě debilita celé té problematiky, zda je 150,- Kč za digitální indie hru (navíc dělanou v game makeru, ó bože) hodně nebo málo? Proboha, lidi! Proberte se!

Není celá tahle mimoňská diskuze úplně fuk a dokonale mimo mísu? Slovíčkaření a pofidérní příměry, zda je hra s 10 hodinovou gameplay za 150,- ekvivalentní k lístku do kina na hodinový film? I kdyby (ne)byla, je to fuk. A bazírovat na 150,- Kč, když každý jedinec vynaloží x-násobně vyšší částku za něco jiného (rc modely, hudební nástroje, hospody, přítelkyně, koníčky, dosaďte si dle libosti)? Pokud chci koupit, koupím a neřeším píčoviny, pokud nechci koupit, jdu prostě dál.

Další názor - a který jsem zastával po určitou dobu i já - za 300,- si pořídím originálku Crysis. Ano, pořídím, ale je to stejně mimoňský příměr jako srovnávat Crysis třeba s World of Goo. Jsou to jiné hry, pro jiné hráče, s jiným rozpočtem...

...a ve finále je to opět jedno. Pokud je hráč spokojený, hra splní účel, bez ohledu na dobu délky vývoje nebo proinvestovaný objem peněz.

Parta kluků si splnila sen a nadřela se jak málokdo na tom, aby mohli jednou vydat svoji vlastní hru. Komerčně. Ve finále je indie a komerční pořád o tom jednom. Dám autorům hry peníze a oni mi umožní zahrát si jejich dílo. O to teď nejde. Stejně mám dojem, že to "indie" je akorát frikulínský buzzword.

Ke hře bych měl celou řadu drobnějších či větších výtek na úkor vizuálna, zepár překlepů nebo (čistě imho) pár hluchých míst - a paradoxně jsem ovlivněn jejím hlavním autorem - který léta bazíruje na tom, aby i "amatérské" hry byly spíše více "profi" a který je nepřímo původcem stavu, kdy česká free scéna je schopná zplivat hru za originální show_box nebo chybějící ikonku aplikace.

A to je celý problém - česká herní free scéna - nikdo jiný se hrou nemá problém.

Ano, hra "byla ve vývoji" 5 let.

Ano, Fiola kolem hry dělá hype, který je spoustě lidí (včetně mě) až moc proti srsti*.

Ano, na hře je vidět 5 let vývoje a vydat ji před 3 lety byl by to "holy shit!" zážitek, takto je výsledný dojem lehce někde jinde.

Ano, měl bych ke hře výhrady výše uvedeného typu...

...přesto přeze všechno - klukům z FS se povedlo něco, co dosud nikomu na téhle scéně.

Dříve bylo (imho neprávem) glorifikováno Kaletovo Čerto, které bylo mimochodem audiovizuálně, naratologicky i herně o pěkných pár tříd níže a nikdo s tím, neměl problém.

Jenže teď, FiolaSoft po dávce velkohubých (teď nemyšleno nijak pejorativně) prohlášení, všemožných videí, teaserů, proklamacích, odkladech, vývojářských deníčcích a já-nevím-čeho-všeho-ještě vydá dílo, které by si zasloužilo právě takový přístup. Dotáhli do konce projekt, jaký zde dosud nebyl - takže respekt, smekám a držím palce dodalších projektů.

Mám objednanou krabicovku, na digitální verzi jsem strávil zatím tři poměrně příjemné večery a pokud se mě zeptáte na názor - tak i ta digitální verze by stála za ta "krabicová" 300,-.

PacIn je hra od amatérů, ale není amatérská. Dýchá z ní ono těžko hmatetelné autorské nadšení, které mohli hráči-pamětníci zažít počátkem 90.let u Tajemství Oslího ostrova a podobných "prvotin" českých amatérů, kteří to mysleli s hrami vážně.

------
*) Ale chápu jej, ono to totiž ani jinak nejde - spousta dobrých her zapadla v historii jen kvůli tomu, že se o nich moc nevědělo.

Komentáře

phob píše…
presne jsi to vystihl poslednim dovetkem... spousta her, tehdy dobrych zapadlo... kolikrat dle meho i lepsich nez zde zminovany a hypovany pacin, kteryzto hype okolo je proti srsti i me, nebot se opravdu bavim, pri obcasnem cteni diskuzi okolo tohodle projektu...
at uz poznamkama "hracu", nebo reakcema na ne od Fioly... kterezto jsou dle meho spise na "detinske" urovni... ono uz sem to psal nekolikrat, ceska scena se umi akorat placat po ramenou... a poradny projekt dodela malokdo... coz je velka skoda, ale ona i spolu se scenou jde do kytek i herni scena, hraci jsou linejsi a linejsi, za kazdym nepritelem potrebuji save, jinak je hra nebavi... pak se divime, ze herni doby jsou kratke... a kruci, sem se nejak rozepsal... uz mlcim, jen jsem se potreboval vyblit :)))
add cena, myslim si, ze neni vysoka, a urcite rovna hre...
ja si hru sice nezahral, a kdovi jestli zahraju, divam se na to jen z povzdali... a usmivam se... nebot me tahle "kauza" vesele pobavila :)
Likandro píše…
Vidíš a pro mě jsou způsob vyjadřování a komunikace natolik důležité věci, že si tu hru kvůli tomu nekoupím. :)
Fiola píše…
Jaká "kauza"? Vždyť se vůbec nic nestalo! Je to jenom téma na Krevetě, to fakt neřešte tak :) ... Teda, nevím, mě se zdá, že se to všechno zbytečně zveličuje.

PepiCzech: Děkujeme!
Anonymní píše…
Tak jestli jsem pozorne sledoval, tak tu hru vydava fiolasoft. Takze bych jeste o uspechu nehovoril, tedy neznam uplne vsechny lidi kolem GM ale moc bych za to nedal ze uz nekdo neco sam distribuoval. Jo, takhle najit distributora. Tak to uz je neco jinyho. Ps. Kvalitu hry bych ani moc nekomentoval nema to cenu.(v dobrem)
Mejte se jak chcete, jo jinak souhlas s tim co si napsal.
guest