90:10

Jedno nepsané, nicméně léty a praxí nesčetněkrát ověřené ekonomické, programátorské a jiné-ské pravidlo říká, že:

90% práce zabere 10% celkově vynaloženého času. Zbývajících 10% práce potom trvá těch 90% času.

Nemůžu se ubránit dojmu, že právě tohle mě přepadá ve všech mých projektech :) Našvihat hratelný (ve smyslu spustitelný) základ hry je obvykle otázka jedné-dvou nocí. Ale to piplání, dolaďování a vůbec veškerá "přidaná hodnota" je běh na dlouhou trať a běh je to celkem nudný (stejně mě to baví, jak nikdy předtím).

Před pár dny jsem ukázal hru Kolonie. Dnes mám na hře odvedených cca 30 hodin navíc a ... a není to nikde vidět. Ano, pozorné oko si všimne menší obměny téměř veškeré grafiky, předělaných explozí, rozbitelných měst... ale vzhledem k vynaloženému času se mi to zdá pořád docela málo ^_^

Co od minule přibylo?

Menu a nastavení. Nastavení je asi nejkomplikovanější co jsem kdy ve hře udělal, jdou volit takové srandičky jako je množství částicových efektů (nejedná se o gamemakrovské particly), jdou ovlivňovat vlastnosti kouře, přibylo komplet celé menu (vyjma nápovědy, ta zbývá sepsat), které je, myslím, i přes svoji strohost jedno z těch povedenějších, co jsem zatím od her udělal.

Nově je komplet hotová nekonečná hra... kdy z nebe prší ve vlnách bomby, každá vlna je mocnější, početnější, prodlevy v padání bomb se zkracují až na zlomky vteřiny, zvyšuje se obtížnost. Sám jsme zatím dokázal ustát 23 vln, ale to byla už celkem haluz :) Teoreticky jde hrát až do ...moc, minimálně něco okolo 85000 vln nebo kolik využívá GM limit pro proměnnou :D ...ale hádám, že tak daleko se nikdo nedostane :)

Na radu Likandra (kterému tímto děkuji) jsem zohlednil do získávání skóre (za každý úspěšný sestřel bomby) i vzdálenost...čili čím výše ve vzduchu (čím dále a bezpečněji od města) bombu zlikvidujete, tím vyšší skóre se započítá. Zároveň se do vzorečku promítá i počet vln, tudíž ustát každou další vln navíc znamená vyšší koeficient násobení skóre za zničení bomby.

Co zbývá dodělat?
Je toho ještě moc a nerad bych slíbil něco, co by pak nebylo... dopracovat jednotlivé mise vložit mezi ně příběh (který už z větší části je komplet), online žebříček v nekonečné hře. Hudba a zvuky. Potíž bude v tom, že mám o obém poměrně jasnou představu, a ač nejsem žádný audiofil, je mi jasné, že tentokrát to nebude taková sranda o_O

Tak jako minule, vítám veškeré nápady a připomínky, určitě je zvážím, zkusím zapracovat, vyzkoušet... komentáře jsou otevřené ^_^

Pár screenshotů z (zatím) poslední verze.

Komentáře

Likandro píše…
Za rady není vůbec zač.

Hra se mi líbí čím dál tím víc :) Když se podívám na tyhle screeny a na ty původní, je tam obrovský kus práce.

Zničitelná města jsou super, snad by se teď dalo uvažovat o prodloužení života postavením/obnovením zničeného města? Samozřejmě za nepříjemnou cenu v podobě herního score, tj. sice si obnovím město, ale bude mě to stát 1000, což je asi 10 minut hraní (plácám odhady), takže je potřeba si rozmyslet, zda-li se to vyplatí... Muselo by se to hodně ladit aby to bylo hratelné a ne moc jednoduché. Člověk by nebyl tak frustrovaný určitou bezmocí. Tak to by bylo k nápadu

Pokud jde o nějaké věci co se mi nelíbí, když na screen koukám dlouho, dole na placce města, pod bublinou, jsou na okraji světlé pixely... Vzhledem k tomu, že je to herní prvek který je vidět hodně a celou hru, zvážil bych odstranění těch několika teček... Jo, je to takové rejpání do maličkostí, ale neměla by to být tak náročná úprava, ne?

Pozadí už má dobrou barevnou škálu jak k tématu tak do přehlednosti... pořád je oproti raketám a dělům hodně realistické, budeš s tím ještě něco dělat nebo to necháš takhle? Asi by to tak už být mohlo, ale možná by stálo za zkoušku vyrobit nějakou rychlou jednoduchou variantu na srovnání.

K dělům, líbí se mi moc a jen se chci zeptat, budou se při střelbě nějak hýbat? např. nafouknutí a vyfouknutí té zadní části nebo tak něco? Asi by to hru hodně oživilo.

Každopádně líbí moc a doufám, že hru dotáhneš.

Aktuálně začínám mít stejný pocit u Cubesis, pomalu přichází doba kdy je hotové skoro vše pro herní desku a ještě se musí dodělat zbytek jako je menu, loading, lišty okolo atp. Prostě to "nudné".
PepiCzech píše…
Děkuji za obsáhlý komentář :)

Začnu od konce - hru dotáhnu. Mám pár kostlivců ve skříni a zřejmě tam zůstanou už definitivně. Na těch "hrách" jsem se hodně naučil a cpát přes sílu ven něco, o čem nejsme přesvědčený, že to za to stojí... uvidíme. Hru dotáhnu.

Animace děl. Nepřemýšlel jsem nad ní. Bude to znít divně, ale je to tak :) Díky Dzardovi, který má se mnou neskonalou trpělivost a postupně mi vysvětluje základy GML umím animovat obrázky s 8-bitovým alfakanálem, což normálně v GM není dost dobře možné. Ovšem s animacemi je to trošku obtížnější. Minimálně to zvážím, hře by to asi hodně prospělo. Když vezmu Kingdom defendera, kde to bylo jaksi "navíc" a nikdo to nezapomněl nezmínit, mělo by to zřejmě cenu. Práce na pár desítek minut, zkusím.

S pozadím... nevím... měl bych s tím asi něco udělat... přiznám se, uvidím co ze mě vypadne. Ten můj styl kreslení je založený dost na zjednodušování, a zjednodušit starfield moc dobře nejde... ale určitě vyzkouším, je fakt, že takto se to lehce tluče.

Světlé pixely pod městy... to byl záměr. Zdání nějaké pseudo-plasticity, města jsou vlastně přiklopené olbřímí kupolí - jako v Simpsonech ve filmu :) - která drží atmosféru.

Spíš se neubráním v poslední době myšlence, že by to chtělo předělat bomby do světlejší... díky těm světélkujícím ohonům jsou sice perfektně vidět, ale tak... není to úplně ono.. to je tak, když testuješ na světle modrém pozadí :) Přechod z modré do černé jsem zkoušel, nevypadalo to moc dobře, měl jsem i vrstvu oblačnosti, ale bomby se v ní schovávaly a pak se "zčistajasna" objevily přímo nad městem, což mě začalo během chvíle děsně štvát, tak jsem to zrušil:)

Celkově mi přijde ten herní koncept v původní podobě hodně vychytaný a nějaké inovace jsou dost obtížné. Přidat něco nového a zároveň tím nerozhodit osvědčený fungující systém. Tohle je jedna z mála her, kde nejedu podle fahrplanu, ale zkouším jak se jaká změna projeví na hratelnosti, co by šlo vymyslet/vyměnit na zaběhnutém konceptu.

S obnovou měst... nepředpokládal jsem ji, ale možná by to nebylo marné, dát tam nějaký mechanismus... třeba obnovit jde za hru celkem 3x (takže minimálně polovina měst zůstane nadobro zničená), s tím, že první obnova tě stojí 1/3, druhá polovinu, třetí 2/3 skóre... nebo naopak, případně podobnou variantu... dávat fixní cenu za obnovu města, to by šlo hrát při troše štěstí donekonečna... myšlenka dobrá... minimálně jako volitelná možnost v nastavení by to mohlo být zajímavé.